iNTERNETTEN ALIŞVERİŞ YAPTIM. ALDIĞIMI İADE ETMEK İSTİYORUM. NE YAPMALIYIM?
Evimizden çıkmadan hatta oturduğumuz kanepeden bile kalkmadan aynı anda pek çok ürünü ve fiyatını karşılaştırma imkanı, ürünü daha önce satın alanların yorumlarını okuyabilme, ürünün kargo ile kapımıza kadar gelmesi avantajları ile özellikle Pandemi dönemi ve sonrasında tüketicileri cezbeden satış ve pazarlama yöntemlerinden biri kesinlikle online alışveriştir.
Bu kadar yaygın şekilde kullanılmaya başlanan bu sistem, hukuki açıdan da bazı riskleri yanında getirdi. Bunlardan bazısı bilgi güvenliği, kişisel verilerin koruması, bir diğeri de olası tüketici problemleri.
Bu yazımızda online alışverişlerde tüketicilerin cayma /iade haklarına değineceğiz.
Tüketici olarak internet üzerinden bir ürün aldıktan sonra, bu ürün elimize geldiğinde bunu hangi şartlarda iade edebileceğimiz yada iade edip edemeyeceğimizi bilmek de önem taşımaktadır. Nihai olarak; görmeden, denemeden, dokunmadan çoğunlukla bir görsel üzerinden satın alınmış bir ürün elimize geldiğinde bundan vazgeçme yada aldığımız ürünü iade etme hakkımız var mı?
Kanunda İade Hakkı
Tüketici, Kanununa göre, internet üzerinden alınan ürünler mesafeli sözleşme kapsamına alındığı için bu ürünleri sebepsiz yere hiçbir cezai şart ödemeden iade edilebilmektedir. Böylece internet üzerinden alınan ürünlerde cayma yani iade hakkı kanunen zorunlu olarak tanınmaktadır. Tüketici, on dört gün içinde herhangi bir gerekçe göstermeksizin ve cezai şart ödemeksizin sözleşmeden cayma hakkına sahiptir.
Cayma hakkının kullanılabilmesi için, cayma bildirimin on dört gün içinde satıcı veya sağlayıcıya yöneltilmiş olması yeterlidir. Eğer tüketici, cayma hakkı konusunda gerektiği şekilde bilgilendirilmezse, cayma hakkını kullanmak için on dört günlük süreyle bağlı değildir. Tüketici, cayma hakkı süresi içinde malın mutat kullanımı sebebiyle meydana gelen değişiklik ve bozulmalardan sorumlu değildir.
Burada önemli olan husus, cayma hakkının kullanılacağını mağazaya yasal süresi içinde fax veya posta benzeri iletişim araçları ile bildirilmesidir. Tüketici on dört gün içinde satın almış olduğu ürünü açıkça belirterek bu ürünü iade etmek istediğini yazı ile mağazaya bildirmelidir ve cayma hakkının kullanılacağı bildirildikten sonra on gün içerisinde ürünü satıcıya iade edilmesi gerekir. İade için ürünü gönderim masrafı satıcıya aittir. Satın alma sırasında ön bilgilendirme formunda kargo şirketi belirtilmişse, ürün o kargo şirketine verilmelidir.
Online Alışveriş Yaptım Ürünü İade Almıyorlar Ne Yapmalıyım?
Bu durumda Tüketici Hakem Heyetine veya Tüketici Mahkemesine başvurmak gerekmektedir.
Tüketici hakem heyetleri Kanun'a göre tüketici işlemleri ve tüketiciye yönelik uygulamalardan doğabilecek uyuşmazlıklara çözüm bulmak amacıyla kurulan heyetlerdir. Başvurulacak Tüketici Hakem Heyeti veya Tüketici Mahkemesi parasal sınıra göre vs. göre değişiklik göstermektedir.
Tüketici hakem heyetlerine başvuru yazılı olarak yapılmalıdır. Tüketici hakem heyetleri incelemeleri dosya üzerinden yapar. Hakem gerekli görürse ayrıca tarafları ve bilirkişi dinleyebilir.
Tüketici hakem heyetine yapılan başvurular başvuru tarih ve sırasına göre en geç altı ay içinde görüşülür ve karara bağlanır. Yapılan başvurunun niteliği, başvuru konusu, mal veya hizmetin özelliği gibi hususlar dikkate alınarak, karar süresi en fazla altı ay daha uzatılabilir.
Tüketici hakem heyetlerinin kararları tarafları bağlayıcı niteliktedir ve tarafların uyması gerekmektedir. Satıcı veya sağlayıcı söz konusu kararı yerine getirmezse 2004 sayılı İcra ve İflas Kanunu kapsamında ilamların icrası hükümlerine göre kararın uygulanmasına yönelik işlemler için ilgili icra dairesine başvurulabilir.
Makalede yer alan bilgiler B&E Hukuk ve Danışmanlık Bürosu tarafından, 1136 sayılı Avukatlık Kanunu ve Türkiye Barolar Birliği’nin meslek kuralları bağlamında sadece bilgi amaçlı ve mevzuatı aktarmaktan ibarettir. Lütfen ayrıntılı bilgi, hukuki danışmanlık almak için B&E Hukuk ve Danışmanlık Bürosu ile iletişime geçiniz.
Tüm makale ve içeriklerin telif hakkı B&E Hukuk ve Danışmanlık Bürosu kurucularına aittir. Makalelerin kopyalanarak veya özetlenerek izinsiz bir şekilde yayınlanması halinde hukuki ve cezai işlem yapılacaktır.
İletişim: B&E Hukuk ve Danışmanlık Bürosu
Donanmacı Mah. 1721. sk No:18/5 Karşıyaka/İzmir
Telefon: +90539 279 41 43/+90554 694 47 34
Mail: hukukercanbicer@gmail.com
Yorumlar
Yorum Gönder